Lotniska Tunezji


W Tunezji istnieje aż 12 lotnisk, z czego 9 to międzynarodowe lotniska cywilne. Większość z nich jest zarządzana przez Biuro Lotnictwa Cywilnego i Portów Lotniczych, oprócz portów lotniczych w Enfidha i Monastir.
Ruch lotniczy w Tunezji przed rewolucją sukcesywnie się powiększał. Po 2010 roku co jakiś czas następuje załamanie ruchu. Tak było po samej rewolucji, po atakach w 2015 roku, jak i w 2020 roku z powodu koronawirusa. W 2020 roku liczba pasażerów na tunezyjskich lotniskach (licząc bez lotniska w Enfidha oraz Hammamet) zmalała aż o 70% w porównaniu do poprzedniego roku do 2 555 814. W 2019 roku porty lotnicze w Tunezji obsłużyły 8 636 294.
Międzynarodowe Lotnisko Tunis-Carthage

Lotnisko powstało w 1940 roku i funkcjonowało na początku pod nazwą Tunis El Aouina. W obecnej formie działa od 1972 roku. Główne lotnisko Tunezji i największe w kraju – 820 hektarów, posiada dwa terminale. Port lotniczy jest bazą operacyjną dla narodowej linii lotniczej Tunezji – TunisAir, TunisAir Express oraz Nouvelair. Lotnisko oferuje loty do Europy, Kanady, Arabii Saudyjskiej, Egiptu czy Maroka. W 2020 roku liczba pasażerów obsłużonych na lotnisku wynosiła 1/3 z roku poprzedniego czyli 2 018 560.
Międzynarodowe Lotnisko Djerba-Zarzis

Lotnisko powstałe w 1970 roku, by obsługiwać mieszkańców Djerby oraz turystów wypoczywających na wyspie. Lotnisko znajduje się 9 km od stolicy wyspy Houmt Souk w miejscowości Mellita. Destynacje dostępne z lotniska to m.in Portugalia, Polska, Francja, Czechy, Wielka Brytania. Port lotniczy posiada jeden terminal o przepustowości 4 500 000 pasażerów rocznie. W 2019 roku przyjęło rekordowe 2 014 589 osób, jednak Covid-19 skutecznie obniżył liczbę obsłużonych klientów do 483 988. W 2017 roku lotnisko zatrudniało 530 osób.
Międzynarodowe Lotnisko Tozeur-Nefta

Swoją działalność rozpoczęło w 1978 roku dla regionu południa Tunezji. Przepustowość lotniska to 400 000 pasażerów rocznie jednak w rzeczywistości obsługuje dużo mniej. W 2020 było to tylko 13 346 osób, ale trzeba tutaj zaznaczyć, ze nie działało znacznie dłużej niż inne tunezyjskie lotniska. W 2019 było tylko trochę lepiej obsługując ponad 43 tys osób. Z lotniskiem tym wiąże się ciekawa historia. W 1991 roku w czasie 2 wojny w Zatoce Perskiej na lotnisku w Tozeur wylądowały dwa Boeingi 747 należące do irackich linii lotniczych Iraqi Airways, jedna z maszyn należała do samego Saddama Husseina. Dopiero w 2020 Ministerstwo Spraw Zagranicznych Tunezji wynegocjowało z władzami Iraku kwotę 4,8 mln € za zaległe usługi naziemne za dwa irackie samoloty. W maju tego samego roku miały zostać w końcu stamtąd usunięte. Z lotniska obecnie wykonywane są loty regionalne do Tunisu, do października będą wykonywane loty do Paryża, sezonowo do Arabii Saudyjskiej.
Międzynarodowe Lotnisko Sfax-Thyna

Port lotniczy w Sfax w dzielnicy Thyna powstał w 1980 roku, aby obsługiwać region Sahelu. Lotnisko sukcesywnie było powiększane, obecnie może obsłużyć 500 000 pasażerów rocznie. Jednak przez ostatnią dekadę lotnisko osiągnęło pułap maksymalnie prawie 200 000 pasażerów rocznie w 2012 roku, częściej przekraczało nieco 100 000. Ostatni rok był niezwykle trudny, podobnie jak dla innych lotnisk w Tunezji i w tym roku przez lotnisko przewinęło się nieco ponad 36 tys. osób. Destynacje dostępne z lotniska to m.in. Francja, Turcja, są też loty krajowe. W latach 2011-2015 lotnisko było bazą operacyjną Syphax Airlines. Lotnisko posiada też część wojskową.
Międzynarodowe Lotnisko Tabarka – Ain Draham

Port lotniczy powstały w 1992 roku, który na początku nosił nazwę 7 listopada, od dnia przejęcia władzy przez ówczesnego prezydenta Ben Ali. Po Jaśminowej Rewolucji nazwę zmieniono na obecną. Jeszcze przed rewolucją lotnisko całkiem dobrze funkcjonowało przyjmując np. w 2005 roku nawet 66 tys. pasażerów. Przez ostatnią dekadę port stopniowo tracił klientów, w ostatnich latach już obsługiwał ledwo 1-2 tys. ludzi rocznie, by w 2019 obsłużyć 641 osób. W końcu 2020 roku lotnisko zostało zamknięte ale są plany aby na nowo otworzyć lotnisko. Lotnisko miało obsługiwać region północno-zachodni kraju. Jeszcze 10 lat temu, na lotnisku pojawiały się samoloty z lotami czarterowymi z Włoch, Czech, Słowacji czy Szwajcarii, były też loty regularne do Francji. Ruch lotniczy był silnie związany z działalnością turystyczną w tym regionie, która w tamtym czasie cieszyła się większym powodzeniem.
Międzynarodowe Lotnisko Gabes – Matmata

Lotnisko przekształcono w 2008 roku z wojskowego na cywilne wydając 27 mln DT, by móc obsługiwać region południa Tunezji. Rocznie lotnisko może przyjąć 200 000 pasażerów. Obecnie lotnisko nie działa, są jednak plany aby uruchomić ponownie lotnisko. Wcześniej z lotniska można było się dostać np. do Francji.
Międzynarodowe Lotnisko Gafsa – Ksar

Najmniejsze lotnisko Tunezji powstałe w 1999 roku. Obecnie nie działa (najprawdopodobniej) od 2017 roku kiedy to obsłużyło aż 150 osób przez cały rok. Jednak wkrótce mają powrócić loty na linii Gafsa – Tunis. Pomimo, iż lotnisko może przyjąć 200 000 osób rocznie to obsługiwało ledwie 5% z tej sumy. Loty wykonywano głównie do innych portów lotniczych w kraju i sezonowo do Medyny.
Międzynarodowe Lotnisko Enfidha-Hammamet

Najmłodszy port lotniczy w Tunezji, działający od 2009 roku. Nosił na początku imię ówczesnego prezydenta Ben Alego. Jednak po rewolucji zmieniono jego nazwę na obecną. Lotnisko znajduje się w małej miejscowości Enfidha, 40 km od popularnego kurortu Hammamet. Obsługuje głównie loty czarterowe z Polski, Czech, Węgier, Rosji, i całej Europy Zachodniej z turystami, którzy spędzają wakacje w pobliskich kurortach. Lotnisko zostało zbudowane przez tureckie konsorcjum TAV Airports Holding wydając 500 mln €, w zamian władze Tunezji przekazały na 40 lat obsługę naziemną lotniska Enfidha oraz w Monastirze. Co oznacza, że wszelkie zyski z lotnisk do 2047 roku będą trafiać do Turcji, po przez spółkę córkę TAV Tunisie. Lotnisko może przyjąć 7 mln pasażerów rocznie mając jeden pas startowy. Na lata 2020-2022 planowana była rozbudowa o kolejny pas tak aby zwiększyć przepustowość lotniska do 22 mln pasażerów rocznie. Na początku port przyjmował pół miliona pasażerów by już w 2013 roku obsłużyć największą jak do tej pory liczbę pasażerów 2 282 074. Ostatnie dane dostępne są z 2019 roku, kiedy obsłużono prawie 1,5 mln ludzi. Pełni funkcje bazy operacyjnej linii lotniczych Jasmin Airways.
Międzynarodowe Lotnisko w Monastirze im. Habiba Bourgiby

Lotnisko zaczęło swoją działalność w 1968 roku, mając za zadanie obsługiwać region Sahelu. Posiada terminal wyposażony we wszystkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. W całym terminalu dostępne są przerobione toalety, windy, wózki inwalidzkie itp. Terminal o przepustowości 3,5 miliona pasażerów rocznie w 2007 roku przyjął ponad 4 mln osób. Biuro Lotnictwa Cywilnego i Portów Lotniczych w 2008 roku przekazało obsługę lotniska firmie TAV Holdings. W 2010 roku lotnisko Monastir Habib Bourguiba zostało wybrane jako najlepiej rozwijające się lotnisko w Afryce. W dużej mierze obsługuje czartery ale też loty rejsowe np. do Francji.