Rejestracja małżeństwa w Polsce

Zdjęcie Beatriz Perez Moya by Unsplash

Ślub w Tunezji to nie koniec formalności związanych ze ślubem. Aby uzyskać polski akt małżeństwa czy zmienić nazwisko po ślubie należy dokonać rejestracji małżeństwa, które zostało zawarte za granicą. Rejestracji może dokonać jeden z małżonków – obywatel Polski albo jego pełnomocnik. Można również zarejestrować małżeństwo poprzez urząd konsularny (więcej informacji tutaj). Jeżeli ślub w Tunezji brany był przed notariuszem możliwe, że będzie trzeba i zarejestrować małżeństwo w tunezyjskim urzędzie ale tym powinien zająć się notariusz …

Jeżeli zdecydujecie się zarejestrować zagraniczny akt małżeństwa w Polsce należy przygotować:

  • wniosek o zarejestrowanie małżeństwa pobrany ze strony internetowej Waszego Urzędu Stanu Cywilnego lub można go dostać w samym Urzędzie,
    • RADA! Wniosek należy wydrukować ze strony “swojego” USC (swojego! Bo co urząd wniosek nieznacznie się różni) i wypełnić wg tego co jest zawarte w oryginalnym akcie małżeństwa, nie dodajemy innych informacji o których wiemy a nie ma ich podanych w akcie tunezyjskim. Urzędowo można dopisać dane obywatela polskiego;
  • akt małżeństwa w oryginale wraz z jego tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego,
    • UWAGA! Jeśli w nazwisku panieńskim obywatelki polskiej znajduje się jakaś typowo polska litera jak np. ł, ą, ć itd. tłumacz nie może wpisać oryginalnego nazwiska do tłumaczenia aktu ale nie należy się obawiać, że będą z tego tytułu jakieś problemy, w urzędzie zastosują polską pisownie;
    • UWAGA! Mogą być potrzebne pieczątki na tunezyjskim akcie małżeństwa z Ambasady Polskiej i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Tunezji, oba znajdują się w Tunisie;
  • deklarację jakie nazwisko po ślubie będzie nosić małżonka, małżonek oraz dzieci zrodzone z tego małżeństwa,
  • upoważnienie od małżonka,
  • dowód wpłaty – 90 zł.

Mniej więcej takie dokumenty będą potrzebne do rejestracji małżeństwa. Jednak najlepiej dokładnie dopytać w urzędzie, w którym zamierzasz zarejestrować małżeństwo o wszystkie dokumenty wcześniej. Czas oczekiwania również jest zależny od urzędu. Rejestracji można dokonać w dowolnym urzędzie w Polsce!

Po rejestracji małżeństwa można zmienić dokumenty osobowe w przypadku zmiany nazwiska. W przypadku wymiany paszportu polecam złożyć wniosek do 60 dni od daty ślubu aby móc uzyskać zniżkę za niewykorzystane lata starego paszportu. Dokumenty ze starymi danymi ważne są do 4 miesięcy dla osób pozostających poza granicami kraju.

Jeśli chcesz odwdzięczyć się za udzieloną pomoc, możesz postawić mi wirtualną kawkę dzięki buycoffe.to