Tunezyjskie taksówki

Na terenie Tunezji można przemieszczać się różnego rodzaju środkami transportu. Można wynająć samochód z wypożyczalni albo użyć jednego ze środków transportu publicznego.

Taxi – tunezyjskie taksówki mają charakterystyczny żółty kolor, na dachu samochodu znajduje się “kogut” z numerem taksówki. Jeżeli światła “koguta” są zaświecone na czerwono oznacza to, iż taksówka jest wolna, jeśli na zielono – jest zajęta. Taksówki głównie jeżdzą po danym mieście. W większych miastach na wybrzeżu taksówki działają na takiej samej zasadzie jak w Polsce, zabierając pasażerów z jednego miejsca i udając się do konkretnego miejsca które życzy sobie klient. Natomiast w miastach które nie są turystyczne taksówki zabierają klienta z punktu A który udaje się do punktu B, po drodze zabiera kolejnego klienta który chce dotrzeć do punktu C. Taksometrów głównie używa się w dużych miastach, a w miastach w głębi lądu jest stała stawka za przejazd. Jeżeli korzystasz z taksówki w mieście turystycznym ustal najpierw cenę przejazdu albo poproś o włączenie taksometru jeśli tego nie zrobił taksówkarz. Taryfa nocna obowiązuje po godz. 21, stawka jest 50% droższa. Tylko w Tunisie funkcjonują Taxi jem3a – żółte busy z niebieskim pasem, które zabiorą większą ilość osób. W Tunezji działa również Bolt. Nie ma niestety Ubera.

Louage – białe busy z pasem pośrodku, dzięki którym za parę dinarów można dostać się do innego miasta. W każdym mieście znajduje się stacja skąd odjeżdżają i docierają louage. Miejsce docelowe jest podane na przedniej szybie. Łatwo też jest odróżnić po jakiej trasie bus się porusza. Pasy na samochodzie koloru czerwonego oznaczają, iż trasa busa znajduje się pomiędzy dużymi miastami, z niebieskim pasem kursuje pomiędzy dużymi a małymi miastami, a te z żółtym pasem jeżdżą z małych miast do wiosek. Louage nie ma konkretnego rozkładu jazdy, bus odjeżdża kiedy jest całkiem zapełniony. Nie ma też przystanków pomiędzy przystankiem początkowym a docelowym.

Autobus – to bardzo popularny środek transportu w Tunezji. Na terenie kraju istnieje 16 regionalnych przedsiębiorstw przewozowych oraz jeden narodowy, którzy obsługują transport międzymiastowy oraz międzynarodowy. Niestety to skutkuje tym, iż ciężko jest zorientować się w rozkładzie jazdy. W dużych miastach znajdują się specjalnie wybudowane dworce autobusowe. Ceny przejazdu są dosyć niskie, wysokość ceny zależy od dystansu trasy. Cenę i rozkład jazdy państwowej spółki transportowej na konkretnym odcinku trasy można sprawdzić na stronie SNTRI.

Tramwaj – tramwaj działający na terenie stolicy – Tunisu to tak naprawdę “lekkie metro”, pośrednia forma między metrem a tramwajem. Funkcjonuje od 1985 roku kiedy to zaczęła działać pierwsza linia do Ben Arous. Obecnie jest ich 6. Dwa główne początkowe przystanki to Plac Barcelony i Tunis Marina. Linie tramwajowe działające obecnie to:

  1. Tunis Marine – Ben Arous
  2. Place de Barcelone – Ariana
  3. Place de Barcelone – Ibn Khaldoun
  4. Tunis Marine – Kheireddine
  5. Place de Barcelone – Intilaka
  6. Tunis Marine – El Mourouj 4

Tramwaj kursuje od 3 rano do północy, a częstotliwość odjazdów w szczycie teoretycznie wynosi co 8 min, w pozostałych godzinach co 12 min. Bilety można zakupić w kasach na stacjach lub online. Można wykupić abonament lub pojedynczy bilet.

Kolejka TGM – kolejka która łaczy centrum Tunisu z La Marsa, biegnie przez La Goullette, Carthage oraz Sidi Bou Said.

Pociąg – pociągi to najtańszy środek transportu w Tunezji. Połączenia obsługuje SNCFT. Nie jest to najszybszy środek transportu z uwagi na to, iż pociągom zdarza się zatrzymać w środku szczerego pola na jakiś czas. Tunezyjskie koleje zaczęły funkcjonować pod koniec XIX w kiedy to ruszyła pierwsza linia kolejowa – TGM. Linie kolejowe obsługują tylko południe i centrum kraju. Najdalej położone miasta na południe do których można dojechać to Gafsa, Gabes i Tozeur. Połączeniem Tunis-Beja-Jendouba-Gardimou można dojechać do Algierii. Rozkład jazdy pociągów ulega zmianie w czasie Ramadanu oraz wakacji. Rozkład jazdy oraz zakup biletu online można dokonać na stronie SNCFT.

Related Post